فصل سوم
فاصله ها
فاصله موسیقی
درموسیقی اختلاف زیرو بمی ( زیرایی ) یا نسبت تواتر میان دو صدا را فاصله گویند .
فاصله دونت پی در پی را متصل و غیر آن را منفصل گویند .
فاصله منفصل فاصله متصل
بعضی از فاصله های متصل که بهم نزدیک ترند نیم پرده و آنهائی که دورترند پرده نامیده می شوند .
پرده پرده نیم پرده نیم پرده
فاصله را همیشه بالا رونده حساب می کنند .
هر فاصله به نام شماره نت های تشکیل دهنده آن نامیده می شود .
بدیهی است که تعداد فاصله های میانی هر فاصله همیشه یکی کمتر از شماره نام آن است .
اگر نت های موسیقی را ازنت دو ( اوت ) شروع کنیم وتا دوی بعدی دنبال یکدیگر بنویسیم فاصله های هر یک از آن ها ازنت اول چنین است :
ما بین دوتا خود آن نت فاصله ای موجود نیست و چنین فاصله ای را معمولاً هم صدا یا یکم درست می نامند.
به طور کلی اگر فاصله دوم دارای یک پرده باشد ، دوم بزرگ نامیده می شود .
به طور کلی اگر فاصله سوم دارای دو پرده باشد ، سوم بزرگ نامیده می شود .
به طور کلی اگر فاصله چهارم دارای دو پرده ویک نیم پرده باشد ، چهارم درست نامیده می شود .
به طور کلی اگر فاصله پنجم دارای سه پرده و یک نیم پرده باشد ، ششم بزرگ نامیده می شود .
به طور کلی اگر فاصله هفتم دارای پنج پرده ویک نیم پرده باشد ، هفتم بزرگ نامیده می شود .
به طور کلی اگر فاصله هشتم دارای پنج پرده باشد ، هشتم درست نامیده می شود .
علامتهای تغییر دهنده
علامتهای تغییر دهنده علامتهائی هستند که قبل از نت ها ( سمت چپ ) قرار گزفته و صدای آنها را به اندازه نیم پرده یا دو نیم پرده کروماتیک بالا یا پایین می برند .
دیز ( #) صدای نت بدون علامت را نیم پرده کروماتیک بالا می برد .
بمل ( b) صدای نت بدون علامت را نیم پرده کروماتیک پایین می برد .
دوبل دیز ( X) صدای نت بدون علامت را دو نیم پرده کروماتیک بالا می برد .
دبل بمل ( bb) صدای نت بدون علامت را دو نیم پرده کروماتیک پایین می برد .
بکار() صدای نت های با علامت یعنی تغییر یافته به وسیله دیز و بمل و دوبل دیز و دوبل بمل را به حالت اصلی بر می گرداند .